Digital access gaps: historical change and life cycle.
Digital access gaps: historical change and life cycle.
DOI:
https://doi.org/10.26489/rvs.v37i54.5Keywords:
digital divide, access to ICTs, age-cohort-periodAbstract
Access to information with communication technologies has been placed as one of the nodal processes for contemporary development’s understanding. Access to ICTs and the management of technological skills have become a measure of population well-being. The article analyzes the access and use of ICTs in Uruguay during the last decade considering three dimensions of interest: people’s age, birth cohort, and the combination of both variables. First-level access gaps are analyzed based on three measures built with Continuous Household Surveys 2009-2019. The paper concludes on how the use of ICTs varies depending on people’s age and reflects on the complexities that the analysis of the digital divide implies.
Downloads
References
AGESIC e INE (2022). Informe Encuesta de Uso de Tecnologías de la Información y la Comunicación 2022 [en línea]. Montevideo: AGESIC e INE. Disponible en: <https://www.gub.uy/agencia-gobierno-electronico-sociedad-informacion-conocimiento/datos-y-estadisticas/estadisticas/encuesta-uso-tecnologias-informacion-comunicacion-2022> [acceso 25/04/2023].
AGESIC e INE (2019). Informe Encuesta de Uso de Tecnologías de la Información y la Comunicación 2019 [en línea]. Montevideo: AGESIC e INE. Disponible en: <https://www.gub.uy/agencia-gobierno-electronico-sociedad-informacion-conocimiento/datos-y-estadisticas/estadisticas/encuesta-uso-tecnologias-informacion-comunicacion-2019> [acceso 25/04/2023].
Bernardo, J. M. (2006). El sistema de la comunicación mediática. De la comunicación interpersonal a la comunicación global. Valencia: Tirant lo Blanch.
Braungart, R. y M. Braungart (1984). Life course and generational politics. Journal of Political and Military Sociology, 12(1), pp. 1-8.
Castells, M. (1996) La era de la información. Economía sociedad y cultura. Vol. 1 La sociedad red. Madrid: Alianza.
Cazulo, P.; K. Colombo; E. Failache; N. Katzkowicz; J. Pandolfi y F. Martínez (2022). Exposición a pantallas en la primera infancia en Uruguay. Reporte técnico. Montevideo: Fondo Sectorial de Primera Infancia ANII-UCC.
Crovi, D. (2008). Dimensión social del acceso, uso y apropiación de las TIC. Contratexto, 16, pp. 65-79.
Flores, M. y L. Selios (2011). Perfiles generacionales en las preferencias políticas de los uruguayos. Revista Uruguaya de Ciencia Política, 20(1), pp. 33-62.
Gonzales, A. L. (2016). The contemporary US digital divide: from initial access to technology main-tenance. Information, Communication & Society, 19(2), pp. 234-248.
González, E. y N. Martínez (2017). Personas mayores y TIC: oportunidades para estar conectados. RES. Revista de Educación Social [en línea], 24. Disponible en: <http://www.eduso.net/res/24/articulo/personas-mayores-y-tic-oportunidades-para-estar-conectados> [acceso 25/04/2023].
Hargittai, E. (2002). Second-level digital divide: differences in people’s online skills. First Monday, 7(4), pp. 1-19.
INE (2020). Boletín técnico. Actividad, empleo y desempleo. Abril 2020 [en línea]. Montevideo: INE. Disponible en: <https://www5.ine.gub.uy/documents/Comunicados/PDF/Demograf%C3%ADa%20y%20EESS/ECH/2020/Empleo/Bolet%C3%ADn%20Técnico%20Actividad,%20Empleo%20y%20Desempleo%20Abril%202020.pdf> [acceso 25/04/2023].
Killian, J. (2011) The teaching/learning of digital natives. Journal of Music Teacher Education, 21(1), pp. 7-10.
Maldonado, J. L. S.; E. A. Guillén y M. C. López (2013). La ciudadanía digital: ¿para todas las edades? Estrategias de inclusión digital y usos de TIC en diferentes franjas de edad de personas mayores en España [en línea]. XI Congreso AECPA. Disponible en: <http://www.aecpa.es/uploads/files/modules/congress/11/papers/987.pdf> [acceso 25/04/2023].
Mannheim, K. (1953). El problema de las generaciones. Revista Reis, 62(93), pp. 193-242.
Martínez, M. (2018). Acceso y uso de tecnologías de la información y comunicación en México: factores determinantes. PAAKAT [en línea], 8(14). Disponible en: <http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-36072018000200002> [acceso 25/05/2023].
Mattelart, A. (2002) Historia de la sociedad de la información. Barcelona: Paidós.
Montiel, G. (2009). Transiciones virtuales en la juventud: una aproximación a la emancipación juvenil en la sociedad de la información. Recerca, Revista de Pensament i Anàlisi, 9, pp. 145-170
Palfrey, J. y U. Gasser (2009). Born Digital: Understanding the First Generation of Digital Natives. Nueva York: Basic Books.
Peral-Peral, B.; J. Arenas-Gaitán y A. Villarejo-Ramos (2015). De la brecha digital a la brecha psicodigital: Mayores y redes sociales. Ponencia presentada en las XXV Jornadas Hispano Lusas de Gestión Científica, 5 y 6 de febrero. Ourense.
Prensky, M. (2003). Digital natives, digital immigrants. A new way to look at ourselves and our kids [en línea]. Disponible en: <https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf> [acceso 25/04/2023].
Rivoir, A. L.; M. J. Morales y J. Landinelli (2019). Inclusión digital de las personas mayores como materialización de un derecho humano fundamental. En: V. Filardo (coord.). El Uruguay desde la Sociología 17. Montevideo: Departamento de Sociología, Facultad de Ciencias Sociales, Udelar, pp. 271-288.
Rogers, E. M. (1995). Diffusion of Innovations. Nueva York: Free Press.
Rubio, A. (2010). Generación digital: patrones de consumo de Internet, cultura juvenil y cambio social. Revista de Estudios de Juventud, 88, pp. 201-2021.
Terceiro, J. B. y G. Matias (2001). Digitalismo. El nuevo horizonte sociocultural. Madrid: Taurus.
Van Deursen, A. y J. Van Dijk (2019). The first-level digital divide shifts from inequalities in physical access to inequalities in material access. New Media & Society, 21(2), pp. 354-375.
Van Deursen, A. y J. Van Dijk (2010). Internet skills and the digital divide. New Media & Society, 13(6), pp. 893-911.
Van Dijk, J. (2017). Digital divide: Impact of access [en línea]. https://doi.org/10.1002/9781118783764.wbieme0043
Van Dijk, J. (2006). Digital divide research, achievements and shortcomings. PoeTIC, 34(4-5), pp. 221-235.
Van Dijk, J. (2005). The deepening divide. Thousand Oaks, CA: SAGE.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jimena Pandolfi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.