The overflowed city. Collective artistic experiences after the flood
DOI:
https://doi.org/10.26489/rvs.v32i45.7Keywords:
La Plata, flood, visual arts scene, institutional space, public spaceAbstract
La Plata (Buenos Aires, Argentina) suffered on April 2, 2013 its worst flood. During and after the disaster, forms of solidarity and social practices, including artistic ones, were deployed. As a result of the disaster, a local visual arts scene was created after the flood -of artistic and textual production and generation of social relations. Thus, there were multiple interventions, both in institutional spaces and in the public space, which related the flooding from different artistic formats. They also generated a disruption in space, building other possible accounts of what happened and questioning its causes and consequences. We will give an account of this scene from a qualitative and transdisciplinary methodology, which implies a complex view of the relationship between the social political process and artistic productions.
Downloads
References
Aumont, J. (1990). La imagen. Barcelona: Paidós.
Axat, J. (comp.) (2013). La Plata Spoon River. City Bell: De la talita dorada.
Battiti, F. (2013). Las exposiciones como formas de discurso. Algunas consideraciones sobre las muestras de artes visuales en los espacios de memoria en la Argentina. Revista de Instituciones, Ideas y Mercados, (59), pp. 181-190.
Bennett, A. (2000). Popular Music and Youth Culture: Music, Identity and Place. London: Macmillan.
Bennett, A. y R. Peterson (2004). Introducing Music Scenes. En R. Peterson y A. Bennet (eds.). Music Scenes: Local, Translocal and Virtual. Nashville: Vanderbilt University Press, pp. 1-16.
Cabutti, M. (2014). Mirá cuántos barcos aún navegan. SUPERBIA (en línea). Disponible en: <Disponible en: http://superbiastudios.com/art/marcela-cabutti/ > (acceso 19/05/2018).
Cantú, M., G. Olio y L. Savloff (2014). Emplazamiento estratégico de proyectos expositivos para la construcción de memorias. Cuatro casos sobre la inundación del 2 y 3 de abril en La Plata. Primer Congreso Internacional de las Artes Revueltas del Arte. Buenos Aires: Universidad Nacional de Artes.
Capasso, V. y S. Ladaga (2015). Acciones poéticas post inundación. El caso de La marca del agua. Boletín de Arte, (15), pp. 28-35.
Capasso, V. y A. Muñoz (2016). Arte después de la inundación. Dos casos de procesamiento de la dislocación después de la catástrofe. Revista Política y Cultura, (45), pp. 79-98.
Capasso, V. (2018). Nuevas tramas socio-espaciales después de la inundación: un análisis de experiencias artísticas y memoria colectiva. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, 20(75), pp. 21-35.
Colectivo curatorial de “Inundación y después” (2014). Inundación y después (CD). La Plata: Colectivo curatorial de “Inundación y después”.
Duizeide, J. B. (comp.) (2014). Agua en la cabeza. La Plata: Club Hem Editorxs y Pixel Editora.
García Fanlo, L. (2011). ¿Qué es un dispositivo?: Foucault, Deleuze, Agamben. A Parte Rei. Revista de Filosofía, (74), pp. 1-8.
Groys, B. (2014). Volverse público. Las transformaciones del arte en el ágora contemporánea. Buenos Aires: Caja Negra.
Laddaga, R. (2006). Estética de la emergencia. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.
La Joda Teatro (2014). Manifiesto (en línea). Disponible en: <Disponible en: http://lajodateatro.com.ar/estadios-de-la-memoria-colectiva/ > (acceso 10/04/2018).
Lefebvre, H. (2013). La producción del espacio. Madrid: Capitan Swing Libros.
Longoni, A. y M. Mestman (1998). Del Di Tella a “Tucumán Arde”. Buenos Aires: Eudeba.
López, M. (2013). Acciones y estrategias en lo público. Algunas reflexiones sobre (y en) la catástrofe. Question, Número especial: Incidente 1, pp. 38-57.
Massey, D. (2008). Pelo espaço. Uma nova política da espacialidade. Brasil: Bertrand.
Mouffe, C. (2014). Agonística. Pensar el mundo políticamente. Buenos Aires: FCE.
Natenzon, C. (1995). Catástrofes naturales, riesgo e incertidumbre. Serie de Documentos e Informes de Investigación, (197), pp. 1-21.
O’Flynn, J. (2007). National Identity and Music in Transition: Issues of Authenticity in Global Setting. En I. Biddle y V. Knights (eds.). Music, National Identity and the Politics of Location: Between the Global and the Local. Hampshire: Ashgate, pp. 19-38.
Osswald, D. (2009). Espacios culturales en la Argentina post 2001. La cultura como trabajo. En A. Wortman. Entre la política y la gestión de la cultura y el arte. Nuevos actores en la Argentina contemporánea. Buenos Aires: Eudeba , pp. 91-119.
Panfili, M., D. Lorenzo y G. Chempes (2014). Reseña de la Muestra “Inundación y después”, en el Museo de Arte y Memoria de La Plata. Aletheia, 4(8), pp. 1-4.
Quezada, L. (2014). Nelly Richard sobre su curaduría para la Bienal de Venecia. Artishock, Revista de Arte Contemporáneo (en línea). Disponible en: <Disponible en: http://www.artishock.cl/2014/12/11/nelly-richard-sobre-su-curaduria-para-la-bienal-de-venecia/ > (acceso 11/04/2018).
Rabotnikof, N. (2005). En busca de un lugar común. El espacio público en la teoría política contemporánea. México: Instituto de Investigaciones Filosóficas-UNAM.
Richard, N. (1994). La insubordinación de los signos: (cambio político, transformaciones culturales y poéticas de la crisis). Santiago de Chile: Cuarto Propio.
Richard, N. (2014). Diálogos latinoamericanos en las fronteras del arte: Leonor Arfuch, Ticio Escobar, Néstor García Canclini, Andrea Giunta. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Diego Portales.
Savloff, L. (2014). Territorios conmovidos. Algunas reflexiones. Nimio, (1), pp. 35-40.
Sepúlveda, J. (2014). ¿Vas a hacer una escena? Transcripción de la charla de cierre del II Workshop y Seminario de Artes Visuales del Maule. Talca (Chile). Disponible en: <http://www.curatoriaforense.net/niued/?p=2490> (acceso 11/04/2018).
Straw, W. (2014). Scènes: ouvertes et restreintes. Cahiers de recherche sociologique, (57), pp. 17-32.
Thornton, S. y K. Gelder (1997). The Subcultures reader. Londres: Routledge.
Zahar, H. y J. Roberge (2014). La scène comme nouvelle culture visuelle: entre effervescence urbaine, visibilité et circulation des images numériques. Cahiers de recherche sociologique, (57), pp. 115-131.
Zemelman, H. (2012). Los horizontes de la razón. I. Dialéctica y apropiación del presente. Buenos Aires: Antrophos.